Medvinden

Southwind III

Flower

Hur, var, varför. Blogginlägg #1

Ja, nu sitter vi här runt en kopp kaffe och MEDVINDEN.COM är äntligen ute på nätet. Vi kan ju börja med att tacka webbis Kazuma för ett fantastiskt bra jobb!

Detta är alltså bloggen som skall ta mig (Oskar) och Jonas över halva världen, med vinden. En segeltur mellan två kontinenter och över världens största hav. Havet som Ferdinand Magellan döpte till det Lugna havet, och som är större än resten av världens landmassa tillsammans.

Men resan börjar inte i Stilla Havet. Först skall ett sund korsas och öriket Danmark blir vår utpost innan vi landar i ett förhoppningsvis varmt Florida. Väl där väntar förhoppningsvis vår drömbåt och vi kan inom någon månads tid kasta ankar och bege oss ut på äventyr, men mer om det under “Projektet”.

Men för att återknyta till rubriken lämnar jag ordet till min käre styrman, hur började det hela egentligen.

Jag (Jonas) och Oskar har känt varandra länge, sedan högstadiet då vi gick i samma klass. Länge hade vi en dröm om att spela i band och turnera världen runt tillsammans.Oskar var den som först la Rockstjärnedrömmen på hatthyllan, och efter att påtvingats spela i tajta jeans och pälsvästar så gav även jag upp den tanken. Musik är dock något jag aldrig kommer ge upp och gitarren skall så klart få åka båt. Efter gymnasiet började jag jobba som trädgårdsanläggare och Oskar jobbade på ICA. När jag vintern 07 jobbade på som bäst åkte Oskar till Chamonix för ett par månaders skidsäsong. Under tiden han var borta så började jag allt mer längta mig bort mot en annan vardag än den med jobb och tidiga morgnar. Det drömdes även i Chamonix och Oskars funderingar om en världsomsegling började få en mer konkret form. När han och Per-Ivar, som från början var den tredje medlemmen i projektet kom hem, var jag inte svårövertalad att följa med på äventyr.

Under sommaren 2007 började vi, jag och Per-Ivar, lära oss grunderna inom segling. Jag tog en veckokurs i segling och vi spenderade en hel del eftermiddagar i Oskars föräldrars kök framför sjökort och läroböcker.

Arbetet fortskred under hösten fram till att jag var tvungen att åka iväg två månader för ett jobb. Ett annat avbrott var när Oskar med fantastiskt kort varsel åkte till Kanada för att segla en båt över det blå havet till Frankrike. När Oskar kom hem började vi även planera för en flytt till Oslo efter årsskiftet.

Sagt och gjort, den första februari flyttade vi till en liten pluttig lägenhet i centrala Oslo. Kort därefter hade vi båda jobb och kunde börja sikta vår sista landetapp, vägen till Florida.

Nu sitter vi alltså här i ett snöigt Lund och är äntligen online! Om exakt en vecka kommer vi att vara på väg i vårt livs äventyr. Måste säga att vi har haft sämre dagar i våra liv.